Психологічна просвіта

Консультування  по буднях з 12 до 20 години та в суботу з 12 до 16 години проводять компетентні у дитячих питаннях психологи, соціальні педагоги, соціальні працівники та юристи.

Учні/батьки для вирішення питань, що стосуються збереження життя чи здоров’я, а також захисту прав та інтересів дитини можуть звернутися до працівників психологічної служби закладу: практичного психолога Овдєйчук І.В. та соціального педагога Прончук А.В.

  «СТОП булінг»

  Булінг (від англ. bully – хуліган, задирака, грубіян, «to bully» — задиратися, знущатися) – тривалий процес свідомого жорстокого ставлення, агресивної поведінки, щоб заподіяти шкоду, викликати страх, тривогу або ж створити негативне середовище для людини.

Прикметною ознакою булінгу є довготривале «відторгнення» дитини її соціальним оточенням.

 

Найчастіше цькування ініціюють надміру агресивні діти, які люблять домінувати, тобто бути «головними». Їх не турбують почуття і переживання інших людей, вони прагнуть бути в центрі уваги, контролювати все навколо. Принижуючи інших, вони підвищують власну значущість. Нерідко це відбувається через глибокі психологічні комплекси кривдників. Можливо, вони самі переживали приниження або копіюють ті агресивні й образливі моделі поведінки, які є у їхніх сім’ях.

 

Зазвичай об’єктом знущань (жертвою) булінгу вибирають тих, у кого є дещо відмінне від однолітків. Відмінність може бути будь-якою: особливості зовнішності; манера спілкування, поведінки; незвичайне захоплення; соціальний статус, національність, релігійна належність.

 

Як реагувати на цькування

 

Молодші школярі мають неодмінно звертатися по допомогу до дорослих — учителів і батьків. Допомога дорослих дуже потрібна і в будь-якому іншому віці, особливо якщо дії кривдників можуть завдати серйозної шкоди фізичному та психічному здоров’ю.

 

Старші діти, підлітки можуть спробувати самостійно впоратись із деякими ситуаціями. Психологами було розроблено кілька порад для них.

 

 

 

 

Як впоратися з ситуацією самостійно

·         Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть. Така поведінка не свідчить про боягузтво, адже, навпаки, іноді зробити це набагато складніше, ніж дати волю емоціям.

·         Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи самовладання, використайте гумор. Цим ви можете спантеличити кривдника/кривдників, відволікти його/їх від наміру дошкулити вам.

·         Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається кривдник. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.

·         Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб застосувати силу. Що агресивніше ви реагуєте, то більше шансів опинитися в загрозливій для вашої безпеки і здоров’я ситуації.

·         Не соромтеся обговорювати такі загрозливі ситуації з людьми, яким ви довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити насилля.

 

Рекомендації класному керівнику

 для профілактики булінгу в класі

  • Варто з самого першого дня припинити будь-які глузування однокласників над невдачами інших однокласників.
  • Якщо з будь-яких причин репутація дитини зіпсована, то варто дати їй можливість підвищити власний авторитет перед однокласниками, доручивши посильну справу.
  • Варто припиняти будь-які особисті зневажливі зауваження одних дітей до інших.
  • Організовувати для згуртування класного колективу спільні поїздки, свята, виховні заходи.
  • Необхідно дати можливість найбільш активним учням класу проявляти себе та самостверджуватися завдяки своїм вмінням та талантам, а не завдяки приниження інших.
  • Не варто порівнювати роботи учнів та отримані за них бали публічно. Краще обговорювати певні помилки чи недопрацювання індивідуально з кожним.

Поради батькам

 для надання допомоги дитині при булінгу в школі

  1. Якщо дитина повідомляє вам про те, що вона або ще хтось піддається булінгу – підтримайте її, похваліть дитину за те, що вона розповіла вам про це.
  2. Зберігайте спокій. На цьому етапі почуття та емоції дитини мають бути на першому місці. Вислухайте свою дитину, не впадаючи в гнів та розпач.
  3. Запевніть свою дитину, що це не її провина. Це не означає, що він/вона слабкий/-ка, а той, хто кривдить – сильний/-на. Поговоріть з дитиною як поводитися впевнено, навіть якщо він/вона цього не відчуває.
  4. Детально та спокійно поговоріть з дитиною про суть принижень, які відбуваються у школі. З’ясуйте, хто є головними кривдниками, уточніть точний час та місце вчинення таких дій. Якщо приниження відбуваються під час уроків – з’ясувати хто є вчителем та чи відомо йому про подібні випадки.
  5. Розкажіть дитині, що ви плануєте робити задля її/його захисту. Буде краще, якщо ви попередите про намір зустрітися з вчителем/-кою або директором/-кою. Головне – не травмувати і не залякати дитину ще більше.
  6. Поясніть дитині, до кого вона може звернутися у разі цькування (шкільний психолог, вчителі, керівництво школи, старші учні, батьки інших дітей, охорона).
  7. Скажіть дитині про те, що ви розумієте її і зробите так, щоб їй більше не загрожувала небезпека. Дитина відчуватиме  вашу підтримку, захист, що дасть можливість довіряти вам і в майбутньому підтримувати довірливі відносини.
  8. Спитайте, яка саме ваша допомога буде корисна дитині, вислухайте уважно. Можливо вона запропонуєте свій варіант. Це допоможе розробити спільну стратегію змін.
  9. Пам’ятайте, що ситуації фізичного насилля потребують негайного втручання з боку батьків та візит до школи.
  10. Підтримайте свою дитину у налагодженні дружніх стосунків з однолітками.
  11. Поясніть дитині, що зміни будуть відбуватися поступово, проте весь цей час вона може розраховувати на вашу підтримку.
  12. Пам’ятайте: ваша мета припинити насильство, а не покарати винних! Не варто забувати, що всі сторони потребують деякого часу, щоб скорегувати свою поведінку.
  13.  
  14. Батькам та педагогам –

     «Як запобігти булінгу?»

     

    Швидка та доречна реакція дорослих (батьків і вчителів) на ситуацію булінгу повертає дітям відчуття безпеки та захищеності, демонструє, що насилля не прийнятне. Саме тому, як тільки ви побачили або дізналися про булінг:

     

    1. Негайно втручайтесь та зупиняйте насилля — булінг не можна ігнорувати.
    2. Зберігайте спокій та будьте делікатними, не примушуйте дітей публічно говорити на важкі для них теми. Краще вести розмову наодинці, або в малих групах.
    3. Уникайте слів жертва чи агресор — це призводить до стигматизації.
    4. Не намагайтеся ставати на чийсь бік або викликати відчуття провини до того, хто потерпає від булінгу. Так ви закріплюєте поведінку жертви.
    5. Пояснюйте, які саме дії є насиллям і чому їх необхідно припинити.
    6. Не вимагайте публічних вибачень. Це може загострити ситуацію.
    7. Допоможіть дітям зрозуміти, що таке булінг і як протистояти йому безпечно.
    8. Спілкуйтеся з дітьми. Прислухайтеся до них. Знайте їхніх друзів, запитуйте про школу, розумійте їхні проблеми.
    9. Заохочуйте дітей робити те, що вони люблять. Інтереси і хобі можуть підвищити довіру, допомогти дітям здружитися і попередити схильність до булінгу.
    10. Показуйте приклад ставлення до інших із добротою та повагою.

 

Порадник «СТОП-Булінг»

ЩОБ ВБЕРЕГТИСЬ ВІД НАСИЛЬСТВА

  • Попереджай батьків, куди, з ким ідеш і коли повернешся.
  • Не заходь у підвали, підсобні приміщення, у машини.
  • Якщо ти десь затримався, передзвони батькам, попроси, щоб тебе зустріли.
  • Постарайся, щоб твій маршрут проходив не через ліс, парк.
  • Якщо тобі здалося, що тебе хтось переслідує, перейди на іншу сторону, зайди в магазин, звернись до дорослих.
  • Якщо тебе зупинили і попросили показати дорогу, постарайся пояснити на словах, не сідаючи у машину.
  • Якщо незнайома людина відрекомендувалась другом твоїх батьків, не спіши запрошувати її додому, попроси зачекати їх приходу на вулиці.
  • Якщо при вході у під’їзд ти помітив незнайомців, зачекай, доки хто-небудь із сусідів не ввійде разом з тобою. Не входь в ліфт разом з незнайомими тобі людьми.
  • Уникай ситуацій, які можуть призвести до насильства.
  • Говори спокійно і впевнено.
  • Дай агресору можливість зупинитися.
  • Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!
  • Не прагни помсти ворогам. Вмій просити пробачення.
  • Попроси допомоги. Це не ознака слабкості чи боягузтва!
  • У будь якій конфліктній ситуації звертайся за допомогою до вчителів, старших учнів, психолога, адміністрації школи або батьків. Проконсультуйся з шкільним психологом, щоб повернути впевненість у власних силах і зрозуміти, що робити далі.

 

Психологічна служба закладу постійно проводить тренінги особистісного зростання, участь у яких важлива для розуміння того, яким чином досягається набуття життєвих навичок у рамках освітнього процесу. Тематика тренінгів: «Як відстояти себе», «Як протистояти тиску однолітків», «Підліткові компанії», «Стоп булінг», «Безпека спілкування у мережі Інтернет».

25 лютого 2019 року  відбулося засідання методичного об’єднання класних керівників НВК «Колегіум» з теми «Попередження булінгу серед учнів»

Соціальний педагог Прончук А.В. конкретизувала поняття “булінг”, його види, а також про міфи, пов’язані з цим поняттям, та рекомендації вчителям щодо профілактики виникнення проявів булінгу в учнівському середовищі.

Практичний психолог Тихонюк І.В. представила усім присутнім результати анкетування, в якому  брали участь учні 7-10 класів закладу; кількість опитаних – 180 осіб. Де найбільше трапляються випадки булінгу, його причини та прояви, а також заходи щодо попередження цькування такі питання розкривала психолог у своїй презентації.

Психологічна служба закладу запропонувала механізм протидії булінгу (цькуванню), порядок реагування на доведені випадки в закладі освіти та телефони довіри, розміщені на сайті закладу нижче та інформаційному стенді психологічної служби.

План

Рівненського НВК «Колегіум»

з проведення заходів з питання  «Протидія булінгу»

№ з/п Назва заходу Дата проведення Задіяні
1 Засідання педагогічної ради. Тема «Булінг: його попередження в дитячому колективі» 30.08.2018 Педагогічний колектив
2 Години психолога «Що таке булінг і як себе захистити в ситуаціях булінгу» Вересень-жовтень 5-7 класи
3 Години психолога «Шляхи протидії булінгу» Вересень-жовтень 2018 9-11 класи
4 Зустріч з представниками ювенальної поліції із серії «Правова абетка школяра» «Насильство та агресія – перший шлях до злочину» (8-11 кл.)

 

 

 

 

 

 

 

 

21.11.2018 8-11 класи
5 Виготовлення порадника «Стоп булінг» Листопад 2018 Психологічна служба
6 Заняття з учнями «групи ризику» з теми «Протидія булінгу» Січень2019 Психологічна служба
7 Засідання методичного об’єднання класних керівників з теми «Попередження булінгу серед учнів»

 

 

 

 

 

 

 

 

21.02.2019 МО класних керівників
8 Розробка пам’яток «Булінг: попередження» Квітень-травень 2019 Психологічна служба, 5-11 класи

 

ПЛАН

 заходів Рівненського НВК «Колегіум»

 щодо протидії наркоманії   на 2019-2020 р.р.

Найменування заходу

Термін виконання

Відповідальні

1.       

Проводити уроки здоров’я, декадник з основ  здоров`я з метою пропаганди здорового способу життя серед учнівської молоді

Щорічно

Заступник директора з виховної роботи Попович П.М., медсестра Поліщук Н.О.,

класні керівники 5-11 класів, Духіна Т.Б.,учитель предмету «Основи здоров’я»

2.       

Проводити профілактичні бесіди, групові лекції, заняття з елементами тренінгу щодо протидії поширенню наркоманії, боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів

Впродовж навчального року

Психологічна служба закладу

3.       

Організовувати та проводити спортивні заходи,

естафети, змагання з метою залучення дітей та молоді

до активного здорового способу життя

Впродовж навчального року

Заступник директора з виховної роботи Попович П.М., вчителі фізичної культури

4.       

Організовувати зустрічі з представниками відділу ювенальної поліції, Служби сім’ї та молоді з питань  протидії поширенню наркоманії, боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів

 

 

Постійно

Заступник директора з виховної роботи

Попович П.М.

5.       

Активізувати роботу батьківського всеобучу з  висвітлення питань щодо протидії наркоманії, пропаганди здорового способу життя, формування навичок протистоянню шкідливому впливу вживання наркотичних засобів, психотропних речовин та їх прекурсорів, із залученням спеціалістів ЦМЛ, наркодиспансера

Впродовж навчального року

Заступник директора з виховної роботи Попович П.М., класні керівники, соціальний педагог, практичний психолог

6.       

Організувати та систематично проводити з класними керівниками наради, засідання за круглим столом, семінари  з метою організації дієвої взаємодії та обміну інформацією у сфері протидії поширенню наркоманії  боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів

Впродовж року

Заступник директора з виховної роботи Попович П.М., класні керівники, соціальний педагог, практичний психолог

7.       

Здійснювати моніторингові дослідження з профілактики наркоманії серед учнівської молоді, раннього узалежнення від психоактивних речовин

 

Раз на рік

Психологічна служба закладу

8.       

Проводити зустрічі  учнів

з лікарями-наркологами

Постійно

Листопад.

лютий

Заступник директора з виховної роботи Попович П.М.,  практичний психолог

9.       

Проводити профілактичні заходи в  колегіумі з метою запобігання проникненню наркотичних засобів та психотропних речовин та поширенню їх серед учнів.

Впродовж навчального року

Педагог-організатор Андрощук Ж.І., члени учнівського самоврядування, медична сестра, шкільний практичний психолог, соціальний педагог, класні керівники

 

13 лютого 2018 року для молодих педагогів відбулось заняття з елементами тренінгу

на тему

«Впевненість в собі як показник компетентності вчителя»

        До групи молодих педагогів був запрошений вчитель фізики

Шевчук В.П., який із задоволенням ділився власним досвідом вирішення педагогічних ситуацій.

Педагоги, об’єднавшись у дві групи, отримали завдання скласти модель випускника нової української школи та ключові компетентності педагога.

Випускник нової школи: патріот, особистість, інноватор. Освічені українці, всебічно розвинені, відповідальні громадяни і патріоти, здатні до ризику та інновацій, – ось хто поведе українську економіку вперед у XXI ст.

Педагог Нової української школи: вмотивований педагог-професіонал, який має свободу творчості й розвивається професійно.

Кожна дитина – неповторна, наділена від природи унікальними здібностями, талантами та можливостями. Місія Нової української школи – допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини на основі партнерства між учителем, учнем і батьками.

30 жовтня 2017 року відбулось перше заняття із циклу тренінгів для молодих педагогів

 «Формування професійних компетентностей молодих спеціалістів»

Метою тренінгу було сприяння психологічної адаптації молодих педагогів до умов роботи в школі, зокрема: корекція хибних очікувань і типових ілюзій щодо роботи, підвищення самооцінки та впевненості у собі та у власних знаннях, налаштування позитивної та дружньої  атмосфери в колективі  та добір оптимальної стратегії професійної діяльності для кожного педагога.

Учасниками заняття були молоді спеціалісти: Фесун О.В., Присяжнюк М.В., Бордюк І.Ю., та Захарчук О.Г., яка ділилась досвідом з молодими колегами.

«Впевнено рушаємо в дорогу!» – вислів, що став гаслом заняття.

Педагоги спробували пригадати   свої відчуття, переживання, очікування у момент працевлаштування  у закладі, і всі зрозуміли, що сама школа, її уклад,  дисципліна, енергетика (зрештою)  на кожного справили  позитивне враження.

Молоді спеціалісти активно обговорювали проблемні ситуації, що мали місце у їх роботі, та отримували поради, рекомендації інших колег та психолога.

По завершенні заняття психолог Овдєйчук І.В. запропонувала присутнім отримути «поради від чарівного глечика», який  був наповнений цінними побажаннями та порадами, що позитивно впливають на настрій, підбадьорюють, надають впевненості.

Усміхнені, натхненні, впевнені у власних силах педагоги вирушали після заняття!

  Тренінг «Психологічне благополуччя педагога»

в рамках атестації 2016-2017 н.р.

Мета заняття:  профілактика емоційного вигорання, навчання навичкам саморегуляції і розслаблення, формування позитивного емоційного стану, профілактика неврозів.

Наше  заняття  розпочалось із привітання за руку, але особливим чином: вітатися потрібно обома руками з двома учасниками одночасно;  відпустити при цьому одну руку можна було лише в той момент, коли знайдеш колегу, готового до привітання.

Рукостискання – це символічний жест вікритості і доброї волі. Важливо, що при цьому відбувається контакт очима – це сприяє виникненню близькості і позитивної внутрішньої установки, встановлення контакту між учасниками.

Наступний момент:  присутні проговорювали свої позитивні риси характеру та  визначали основні критерії емоційного благополуччя людини, серед яких:  впевненість у собі; отримання задоволення від життя; задоволеність  роботою; гарний настрій; здоров’я, працездатність; ділились способами саморегуляції. Дієвими способами саморегуляції є  посмішка, гумор, розслаблення мімічної мускулатури, вдосконалення дихання, візуалізація.

 

Вправа-релаксація «Прекрасний сад»: присутні слухали спокійну мелодію. закриваючи очі та уявляючи  себе квіткою, після чого кожен малював власну квітку. Згодом усім пропонувалось вирізати її і “посадити” на галявині.

Така вправа дає можливість зрозуміти і відчути себе, бути самим собою, висловлювати вільно  думки і почуття, а також зрозуміти унікальність кожного, побачити місце, яке ти займаєш у різноманітті цього світу і відчути себе його частиною .

В хорошому настрої, з посмішками  покидали педагоги затишну атмосферу кабінету з наміром повернутися згодом…